Servicemanagement
Servicemanagement focust op het leveren van toegevoegde waarde aan de klant tegen acceptabele kosten en met bewust geaccepteerde risico’s. Vaak kiezen dienstverleners voor het inpassen van best practices, of standaarden als het gaat om het inrichten en besturen van hun dienstverlening.
Dienstverlening is vooral mensenwerk waarbij cultuur, houding en gedrag de allesbepalende succesfactoren zijn. De heersende opvatting is nu dat de wereld om ons heen snel verandert. Dat vraagt een bepaalde mate van organisatieflexibiliteit.
Veel dienstverleners worstelen met de vraag: in hoeverre moet ik wendbaar en flexibel zijn en in hoeverre moet ik betrouwbaar, voorspelbaar en solide zijn? Waar ligt voor mij de balans? Kan ik ook beide tegelijk?
Het lijkt een continu veranderend spanningsveld. Een ander spanningsveld is: ‘command & control’ versus ‘autonomie & zelforganisatie’. Het zijn de belangrijkste onderwerpen binnen servicemanagement.
Toegevoegde waarde creëer je vooral op de werkvloer!
Servicemanagement toepassen vraagt om het juiste gedrag van leiders en beïnvloeders, zodat daarna mensen op de werkvloer ook het juiste gedrag vaker gaan vertonen.
Vaker vertonen van het juiste gedrag op de werkvloer zorgt voor toenemende klanttevredenheid, meer werkplezier, meer motivatie en niet te vergeten: lagere kosten en risico’s!